Marka Bilinirliği Oluşturma (A’dan Z’ye Rehber)
Marka Bilinirliği, tüketicilerin markayı ne ölçüde tanıdığı ve aşina olduğu ile alakalı kullanılan bir pazarlama terimidir.
Güvenli araba denildiğinde insanların akıllarına Volvo markası geliyor. Ya da bir akıllı telefon almayı düşünüyorsanız akıllara ilk olarak iPhone gelecektir. Kırmızı kutu ve gazlı içecek hayal edin dersek Coca-Cola gözümüzde canlanıyor.
Neden?
Bunlar tesadüfi oluşan algılar değil. Pazarlama stratejilerinde önemli bir yere sahip olan Marka Bilinirliğinin bir sonucudur.
Markanızın adı, logosu, kurumsal kimliği ve diğer tüm ayırt edici özellikleri Marka Bilinirliği başlığı altında değerlendirilir. Marka Bilinirliği satın alma sürecinin ilk aşamasıdır ve tüm pazarlama stratejilerinde ulaşılması gereken hedeflerden biridir.
Marka Bilinirliği Oluşturma rehberi, marka bilinirliğini daha iyi anlamanıza ve hedef kitlenize dair yeni stratejiler geliştirmenize yardımcı olacaktır. Markanıza dair a’dan z’ye ihtiyacınız olan tüm bilgileri bu rehber sayesinde elde edebilirsiniz. O halde okumaya devam edin!
İçindekiler
Marka Bilinirliği Nedir?
Bir markanın belirlediği hedef kitlesinde yani tüketicileri arasında sahip olduğu bilinirlilik düzeyine Marka Bilinirliği denir. Hedef Pazar markanızı ne kadar tanıyor, biliyor ve aşina?
Yüksek marka bilinirliğine sahip markalar genellikle trend, popüler veya halk arasında marka olarak anılır. Yani bir genç iyi bir ayakkabı aldığını söylemek istiyorsa; bu marka bir ayakkabı diyebiliyor.
Ürünlerimizi ve hizmetlerimizi tanıtırken kullandığımız pazarlama stratejilerinin vazgeçilmezi marka bilinirliğidir. Markanız bilindiği veya tanındığı kadar vardır. Ürününüz veya hizmetinizin satışlarına doğrudan etkisi vardır. Size diğer markalar üzerinde rekabet avantajı sağlayabilir.
Marka Bilinirliğinin pazarlama stratejilerinde ölçümlenme sırasında tam olarak belli bir metrik kullanımı söz konusu değildir. Daha açık konuşmak gerekirse; biraz soyut bir kavram gibi durabiliyor. Ancak ölçüm yapmak ne kadar mümkün olmasa da markanın yapı taşlarından biridir.
Marka Bilinirliği Oluşturma Stratejileri
Marka Bilinirliği Oluşturma Stratejileri, potansiyel hedef kitle dediğimiz tüketicilerin hizmet veya ürünleri satın almaya hazır olduklarındaki tercih aşamasında markanın akıllara gelmesi için yapılan stratejilerdir.
Sizler için sıfırdan marka bilinirliliği oluşturmak için ilk aşamadan başlayarak bazı taktikler hazırladık. İstediğiniz hedef kitleye ulaşmak için işte önemli ipuçları;
Kurumsal Kimlik ve Marka İmajı Yaratın
Hedef kitlemizin akıllarında kalıcı bir yer edinmek istiyorsak güçlü bir marka stratejisine ihtiyacımız var.
Güçlü bir marka imajı oluşturmanın en tutarlı yollarından biri kurumsal kimliktir. Kurumsal kimlik, markanın imaj tasarımını oluşturan logo, renkler ve fontlar gibi detaylar içeren tasarım taslağıdır. Web sitenizin tasarımı, logonuz, kullandığınız yazı fontları, renkler gibi detaylar markanız için çok önemli bir yere sahiptir.
Tutarlı ve uyumlu çalışmalar sayesinde elde ettiğiniz marka imajı hedef kitleniz tarafından hemen ayırt edilebilir olmasına yardımcı olacaktır.
Etkili ve Doğru Hedef Kitlenizi Belirleyin
Hedef kitle, müşteriler ve potansiyel müşterilerin yer aldığı, markanıza ilgi ve alaka duyan tüketicileri kapsayan kitleye hedef kitle denir.
Reklam ve tanıtım çalışmalarınızda bir hedef kitleye hitap etmeniz gerekmektedir. Hedef kitleniz kimlerden oluşuyor, sizden beklentisi nedir, satış öncesi ve sonrası nelere dikkat edilmesi gerekir gibi sorulara cevabınız olmalı.
Hedef kitleyi tanımalı ve tanımlamalısınız. Dar veya çok geniş bir hedef kitle belirlemek çalışmalarınıza olumsuz yansıyacaktır. Hem doğru bir hedef kitle belirlemeli hem de bu kitleyi iyi tanımalısınız.
Dijital Medya’da Var Olun
Doğru kullanılan sosyal medya dili ile harikalar yaratabilirsiniz. Artık hemen hemen herkesin sosyal medyada bir hesabının olduğunu söyleyebiliriz.
Facebook’un 1.3 milyar Instagram’ın ise 1 milyar kullanıcısı var ve bu sayılar her geçen güç artıyor. Bu pazarı değerlendirmemek büyük hata olur. (Facebook istatistiklerine buradan, Instagram istatistiklerine de buradan ulaşabilirsiniz.)
Bu kadar kullanıcının ve markanın sosyal medyayı kullanması ayrıca rekabet ortamı da oluşturuyor. Bu yüzden oluşturacağınız içeriklerde mutlaka bir adım önde olmak için stratejiler geliştirmelisiniz.
Paylaşım özelliği ile kulaktan kulağa yayılan doğal bir reklam imkanı var. Kolay ve düşük maliyetlerle oluşturulan sosyal medya reklamları bize ayrıca büyük bir avantaj sağlıyor.
Hedef kitle seçimi ve yönetimi ise oldukça basit. Kullandığınız mecraya göre ayrı reklam panelleri var, diler ajans aracılığıyla dilerseniz kendiniz reklamlarınızı yönetebilirsiniz.
SEO ve SEM Stratejilerinizi Geliştirin
SEO, bir web sitenin arama motorlarında belli kelimelerde üst sıraya çıkartmak için yapılan bazı çalışmalara verilen genel bir terimdir. SEM, arama motorlarının üst kısmında çıkan reklam sonuçlarına denir.
Arama motorları, hedef kitlenin ihtiyacı olan bilgi, ürün veya hizmeti araması ve bulması için oldukça yeterli bir mecradır. Bundan dolayı markanızın arama motorlarında hem reklam hem de doğal sonuçlarda iyi konumlarda olması gerekir.
SEO çalışmalarınızda bir rehber niteliği taşıyan SEO Araçları başlıklı yazımıza buradan ulaşabilirsiniz.
Doğal ve Samimi Olun
Sosyal hayatta olduğu gibi sosyal medyada da insanların en önemli tercih sebeplerinden biri de doğallık ve samimiyettir. Markanın hikayesini anlatmak ve duygulara hitap etmek önemlidir ancak bunu yaparken doğal ve samimi olmak gerekir.
Sosyal medyada, birebir veya kurumsal iletişimde kullandığınız kelimelerden ses tonunuza kadar tutarlı olmalısınız. Gerçekçi, doğal, tutarlı kavramlarını marka iletişiminizde merkezinize oturtarak güven inşa etmelisiniz. Güven inşa etmenin, marka ile insan arasında ilişki kurmanın markanızın bilinirliğine doğrudan etkisi olacaktır.
Paylaşılabilir İçerikler Üretin
Hedeflediğiniz kitlenin markanız hakkında bilgi sahibi olması, konuşması veya markanızı başka insanlara anlatmasını istiyorsanız, onların bunu yapabileceği içerikleri onlara sunun.
Örneğin ilginç veya bilgilendirici içerikler insanların bu içerikleri paylaşmasına vesile olabilir. Hikaye anlatan içerikler insanların paylaşabileceği içeriklerdir. Duygulara hitap eden şeyleri insanlar paylaşmayı severler.
Dijital medyadaki varlıklarınızda bulunan içeriklerinizin paylaşılmasını kolaylaştırmak istiyorsanız, paylaşım butonları ekleyebilirsiniz.
Paylaşılabilir içerikler üreterek daha güçlü bir markaya sahip olabilir, daha geniş hedef kitlelere ulaşabilirsiniz.
Yeniden Pazarlama Kampanyaları Oluşturun
Belirlediğiniz hedef kitlenizde mevcut hedef kitle ve potansiyel hedef kitleler vardır. Mevcut hedef kitleniz sizden daha önce hizmet veya ürün satın almış kişilerdir. Potansiyel hedef kitleler ise sizinle iletişime geçme olasılığı yüksek kişilerden oluşan kitledir.
Artık bu hedef kitleleri belirlemek, bölümlendirmek ve yönetmek dijital platformlarda daha mümkün.
Google Ads ve Meta Bussines gibi dijital pazarlamada reklam oluşturabileceğiniz araçlar vardır. Bu araçların ReMarketing yani yeniden pazarlama özelliklerinden faydalanmalısınız.
Örneğin sizden daha önce alışveriş yapmış veya hizmet almış bir kişiye belli bir süre sonra tekrar reklam çalışması yaparak onu tekrar satın almaya yönlendirebilirsiniz. Hem böylelikle de marka sadakatinizi de sağlamış olacaksanız.
Sizinle iletişime geçmeye niyetlenmiş ancak geçmemiş, yani potansiyel hedef kitleniz arasında yer alabilecek kişilere de ayrıca ReMarketing yapabilirsiniz.
Markanızın Hikayesini Anlatın
Marka Bilinirliği Oluşturma için yapılan strateji çalışmalarında temeli oluşturan en önemli kavramlardan biri de hikayedir. Markanıza, kurucunuza, kuruluşunuza dair hikayeler tüketicilerinizi duygusal olarak daha fazla markaya sadık olmaya yönlendirecektir.
Başarılı bir marka stratejisi oluşturmak için ilgi çekici marka hikayeleri tasarlamalısınız. Kim olduğunuz, nasıl kurulduğunuz, neyi amaçladığınız veya temsil ettiğiniz hakkında tutarlı ve ilgi çekici hikayeler hedef kitlenizi etkileyecektir.
Duygusal olarak bir bağ kurarsanız, markanızın hatırlanma olasılığını güçlendirmiş olursunuz. Bu çalışmalar, markanızın hedef kitlenizin aklındaki varlığınızı artıracaktır.
Sosyal Sorumluluk Projelerinde Bulunun
Hangi sektörde olursanız olun mutlaka sosyal sorumluluk projelerinde yer alın. Bu sosyal sorumluluk projeleri; sokak hayvanları, kadın hakları, küresel ısınma, eğitim destekleri, düzensiz gelir dağılımından kaynaklı problemler gibi bir çok kampanya kategorisinden söz edebiliriz.
Hedef kitlenize uygun kampanya belirleyip, bu planlayacağınız iyilik kampanyalarını markanızın değerlerine ve neyi temsil ettiğine uygun planlamalısınız. Bu çalışmayı da dönemsel değil devamlı olarak sürdürmelisiniz.
Tüketiciler, size verdiklerini geri aldığını hissettiğinde duygusal olarak markanıza daha çok ilgi göstereceklerdir.
THY markasının oluşturmuş olduğu sosyal sorumluluk projelerine buradan göz atabilirsiniz; turkishairlines.com/tr-tr/basin-odasi/sosyal-sorumluluk-projelerimiz
Çalışanlarınızı Marka Elçisi Yapın
Bir markanın en önemli reklam çalışması kurum içi halkla ilişkiler başlığı altında kurum çalışanlarıyla kurduğu ilişkidir. Çalışanlarla kurulan sağlıklı iletişim hem markaya hem de tüketiciye yansıyacaktır.
Çalışanlarınızı sosyal mecralarda markanız için paylaşımlar yapmaya teşvik edin. Ancak bunu asla zorunlu kılmayın, gönüllü şekilde bunu yapmaları için onları yönlendirin. Bunu etkili bir şekilde yapabilmeleri için onlara eğitimler düzenleyin ve kaynak sağlayın.
Çalışanlarınız markanızın en değerli varlıklarındandır. Onlar potansiyel müşterilerinizdir. Çalışanlarınız markanızla alakalı paylaşımlarda bulunduğunda, çeşitli mecralarda savunucu olduklarında bu tüketicilere güven olarak yansıyacaktır. Bu çalışmalar da marka bilinirliği oluşturma da size yardımcı olacaktır.
Hedef Kitlenizle Devamlı İletişim Halinde Olun
Hedef kitleniz yani potansiyel ve mevcut tüketicileriniz ile devamlı şekilde iletişim halinde olmanız müşteri memnuniyetinizi artıracaktır. Müşteri memnuniyeti doğrudan marka sadakatine ve bilinirliğinize etki edecektir.
Müşterileriniz sizlerle hemen iletişime geçmek isteyeceği durumlar olabilir. Aldıkları ürün veya hizmetle alakalı bir sorun olduğunda sizinle iletişime geçmek isteyebilirler. Bu esnada sizin müşterilerinize geri dönüş süreniz çok önemlidir. Müşterilerinizi karşılaştıkları sorunlarla baş başa bırakmayın.
İletişim sürecinde dikkat etmeniz gereken bazı şeyler;
- Samimi ve içten olun, ancak marka çizginizi korumaya da dikkat edin.
- Devamlı ulaşılabilir olun.
- Çevrimdışı olduğunuz durumlarda size ulaşmak isteyen müşterilerinize daha sonra mutlaka geri dönüş yapın.
- İkna eden değil, ikna olan olun.
- Sorunlara çözüm odaklı yaklaşın.
- Önceliğiniz daima müşteri memnuniyeti olsun.
Etkinlik ve Yarışmalar Düzenleyin
Sosyal medyadan yapacağınız çekilişler, kuralar, etkinlik ve yarışmalar hedef kitleniz ile iletişim fırsatı kurabileceğiniz çalışmalardır.
Düzenleyeceğiniz etkinliklerde ödülün hedef kitlenize uygun olduğundan ve kitlenizin buna değer vereceğinden emin olmalısınız. Örneğin araba yedek parçası satışı yapan bir markasınız, hedef kitlenize araçlarına uygun yağ bakımı hediye etmeniz onları cezbedecektir.
Etkileşimi yüksek kampanyalar bilinirliğinizi artırır ve doğal topluluklar oluşmasını sağlar.
Marka Odaklı Reklamlar Oluşturun
Satış için yapılan reklam çalışmalarıyla marka odaklı yapılan reklam çalışmaları ayrı değerlendirilebilir. Bu başlıkta marka odaklı olan reklam çalışmalarına vurgu yapmak istedik.
Satın alma, ürün reklamı gibi şeylerden uzak daha çok hikayeye vurgu yapan markayı ön plana çıkartan prodüksiyon veya tasarımsal işler üretmek. Bu çalışmalara reklam planlaması yapmak marka bilinirliği oluşturma çalışmalarınızda size olumlu katkı sağlayacaktır.
Tamamıyla markanıza vurgu yapan reklam çalışmaları doğrudan veya dolaylı olarak ürün veya hizmet satışlarınızı etkiler.
Etkinliklere Sponsor Olun
Festival, konser, fuar, sergi veya yardım organizasyonları. Bu tarz etkinlikler sponsorlukların katılımıyla gerçekleşir. Etkinlik ve organizasyonlara sponsor olmak potansiyel hedef kitlenizle birlikte binlerce belki milyonlarca kişiye ulaşmanızı sağlar.
Bir etkinliğe sponsor olduğunuzda afişlerden, broşürlere, tüm reklam çalışmalarında markanızın logosu yer alacaktır.
Markanızın konumlandırmak istediğiniz bazı özellikleri olabilir. Örneğin, Red Bull’u düşünün. Bir enerji içeceği markasıdır. Uçurumdan atlama, motocross yarışları, akrobasi gösterileri gibi ekstrem sporlara sponsor olan bir markadır. Böylelikle doğal bir marka konumlandırma çalışması da yapmış oluyor.
Şikayetleri Göz Ardı Etmeyin
Müşterilerinizin sesine kulak verin. Onların öneri, şikayet ve her türlü taleplerini alın ve mutlaka değerlendirin. Değerlendirdikten sonra onlara geri bildirimler de bulunun.
Markanıza dair müşterilerinizin öneri ve şikayetlerini dikkate aldığınızda onlara kendilerini çok daha önemli ve değerli hissettirirsiniz. Müşteriler önemli hissettiği yerden alışveriş yaparlar.
Onlara sanki o işin ortağıymış gibi davranabilirsiniz. “Bu işi beraber başardık!” “Biz bir aileyiz!” “Biz beraber varız!” gibi bir felsefe ile yaklaşırsanız marka bilinirliği oluşturma stratejinizde başarılı olursunuz.
Fenomen Reklamları (Influencer Marketing)
Günümüz dijital medya çalışmalarında artık olmazsa olmazdır. Günümüzün kanaat önderleri artık fenomenlerdir. Fenomenler bir ürünü kullandığını sosyal medya hesaplarında reklam yapmaları klasik reklam çalışmalarında kanıt gösterme başlığı altında değerlendirilir.
İnsanlar kanıt görmek isterler, bu kanıt onların tanıdığı bildiği insanlardan gelirse işte o zaman fevkalade olur.
Tanınan, bilinen, kitlesi olan kişilerle yapacağınız sponsorluk çalışmaları markanızın bilinirliğine doğrudan etki edecektir.
Marka Bilinirliğinizi Ölçün
Yaptığınız her çalışmanın her işlemin sonucunu iyi takip etmelisiniz. Sonuçları rapor haline getirip ve bir sonraki işlem için mutlaka göz önünde bulundurmalısınız.
Marka Bilinirliğiniz için yaptığınız çalışmaları da mutlaka takip etmeli ve ölçmelisiniz. Doğrudan trafik, kazanılmış medya ve sosyal medya aracılığıyla marka bilinirliğinizi ölçmenin yöntemleri vardır.
Marka Bilinirliği Nasıl Ölçülür?
Marka bilinirliğinizi ölçmek ve bu alan hakkında bir takım analizler yapmak için belirli yöntemler vardır. Ancak bu yöntemler gelenekselden ziyade artık dijitalde daha mümkündür.
Tanınırlığı ve bilinirliği ölçmek için geleneksel olarak anket ve kamuoyu araştırması gibi seçenekler tercih edilebilir. Dijitalde ise;
- Doğrudan Trafik; web sitenize herhangi bir aracı olmaksızın direkt girişler marka bilinirliğinize dair size bir analiz sunabilir. Ayrıca arama motorlarında markanızın direkt olarak aranmaları da aynı şekilde size bir veri sunar. Bu alanda ayrıca SEO çalışmalarına da ayrıca bir göz atmanızı tavsiye ediyoruz.
- Kazanılmış Medya; haber siteleri, sözlük siteleri, imleme siteleri ve benzeri sosyal medya paylaşım sitelerinde markanıza dair yapılan paylaşımlar bilinirliğinizi ölçmek için sizlere yardımcı olur.
- Sosyal Medya; takipçi, beğeni ve etkileşim istatistikleriniz marka bilinirliğinize doğru orantıda etki edebilir. Bu mecralarında analiz & veri panellerinden istediğiniz veriyi çekebilir ve yorumlayabilirsiniz.
Bu bahsedilen araçlar yanı sıra marka bilinirliğinizi ve tanınırlığınızı ölçmek için ücretli veya ücretsiz bir takım dijital araçlar bulunmaktadır.
Marka Bilinirliği Örnekleri
Marka Bilinirliği, aslına bakılırsa kitlenizin sizi ne kadar tanıdığı ile alakalıdır. Türkiye’de veya Dünya’da bu alanda çokça marka hepimiz sayabiliriz. Apple, Microsoft, Volvo, Google, Nike, McDonalds gibi. Bu örnekler daha da çoğaltılabilir. Ancak bu başlık altında çok bilinen markalar değil de insanların ürün adı olarak benimsediği markalardan bahsedelim;
Selpak bir peçete markasıdır. Ancak halk arasında o kadar yaygındır ki; tüm peçeteler bizim için selpaktır. Bu “Selpak” markasının çok iyi bir marka çalışması yaptığına işarettir. Tabi markayı ürün ile özdeştirmek hemen olabilecek iş değildir, yıllar sürebilir.
Kola, denilince aklımıza çok büyük bir oranla “Coca-Cola” markası gelecektir. Ancak kola bir meşrubat çeşididir. Markanın kendisi değildir. Bu algı da markanın, marka bilinirliği adına yapmış olduğu medya çalışmaları sayesinde elde etmiş olduğu bir kazanımdır.
Güvenli araba tabiri kullandığımızda hepimizin aklına “Volvo” markası gelecektir şüphesiz. Bu Volvo markasının güvenli algısı üzerinde yaptığı konumlandırma, marka bilinirliği ve reklam kampanyası çalışmalarıyla oluşmuş bir sonuçtur.
Bankamatik, aslına bakılırsa “İş Bankası” markasının ATM’lerine verdiği özel bir isimdir. Ancak ülkemizde genel olarak tüm ATM’lerin adı oldu. Bu İş Bankasının yaptığı çalışmalar neticesinde elde edilmiş bir sonuçtur.
Marka Bilinirliği ve Farkındalığı Arasındaki Fark Nedir?
Marka bilinirliği ile marka farkındalığı zaman zaman birbirinin yerine kullanılır ancak aslına bakacak olursa ikisi birbirinden farklı kavramlar olmakla birlikte çok ilişkilidirler.
Marka bilinirliği, tüketicilerin bir markayı tanıma, bilme ve hatırlama kavramlarını ifade eder, daha geniş bir anlama sahiptir, marka farkındalığı ise diğer markalarla hedef marka arasında ayırt edilebilme konusuyla ilgilidir, daha dar bir anlama sahiptir.
Örneğin bir logoyu veya marka ismini gördüğümüzde hemen hangi marka olduğunu anlayabiliyorsak, bu marka farkındalığı demektir. Bu iki kavram pazarlama stratejilerinin ve türetici davranışlarının önemli bileşenleridir ve çoğu zaman birlikte değerlendirilirler. İyi bir pazarlama stratejisine sahip markalar her ikisini de dikkate alacak ve bir adım öne çıkacaktır.
Baştan sona fayda dolu bir içerik, elinize sağlık Sefa Hocam 🙂